Tuesday, September 22, 2009

salam perpaduan

rakyat Malaysia yag berbilang kaum memerlukan kita hidup atas dasar toleransi. namun sebagai kaum bumiputera dan kaum asal yang mendiami Tanah Melayu kita seharusnya dan sewajrnya mendpat keistimewaan. orang lain tidak boleh mempertikaikan apa yang kita dapat kerana itu semua sudah termaktut dalam peruntukan undang2 persekutuan dan telah di ketahui umum.

kita ibaratkan sebagai kita memiliki sebuah rumah. sebagai tuan rumah kita menerima tetamu dengan hati terbuka. namun tetamu itu tidak boleh sewenang-wenangnya mengganggu gugat kesejahteraan tuan rumah. sebagai tuan rumah juga kita seharusnya tahu peranan dan tnggungjawab kita untuk melayan tetamu dengan sebaiknya. dengan ini sifat saling bertoleransi dapat memupuk perpaduan dan rkyat Malaysia dapat hidup aman damai dan harmoni.

janganlah kita mempersoalkan keistimewaan yang orng lain dapat kerana setiap orang berhak dapat apa yang mereka dapat. melainkan apa yang mereka dapat itu secara paksaan atau menindas orang lain. barulah kita perlu bertindak mengikut peruntukan undang2 yag sedia ada. bak kata pepatah jangan di jolok sarang tebuan, jagn di simbah minyak di atas api...kelak akan makan diri dan hal ini perlulah kita perhatikan betul2 agar segal keharmonian dan kedamaia yang kita kecapi selama ini dapat terjaga dan terpelihara.

soal ketuanan melayu memang tidak boleh dipertikaikan lagi...cukuplah dengan pelbagai isu2 hangat yang menggoyahkan perpaduan antara kaum. kita sebagai umat manusia haruslah hidup saling memahami dan segal apa yang bakal terjadi kita yang akan menanggungnya...cukuplah..cukuplah bertengkar sesama sendiri....

0 comments:

Fake People

Broken Heart

Myspace Graphics